×

Leopold II Tunnel te Brussel. - Laeremans Las- en Constructiewerken

Laeremans Geert nv werkt mee aan tunnel Leopold II.
Drie jaar werken aan Brusselse Leopold II-tunnel.

De renovatie werken van de versleten Leopold II-tunnel te Brussel. De werkzaamheden zullen drie jaar duren. In de zomermaanden gaat de tunnel volledig dicht voor het verkeer.

Foto’s: nu en de toekomst.

Hier meer info:

Die is in 1986 gebouwd maar al toe aan een grondige renovatie. Gedurende 39 maanden zal de tunnel een werf zijn. Hij gaat volledig dicht voor het verkeer tijdens de zomermaanden juli en augustus en door het jaar heen in de nachten van zondag tot en met donderdag, Vrijdag- en zaterdagnacht blijft hij open voor de vele mensen die in de hoofdstad uitgaan.
Bovengronds worden op de Leopold II-laan de lichten aangepast om het daar toegenomen verkeer in goede banen te leiden. Er wordt gesproken met de openbaarvervoermaatschappijen (MIVB, De Lijn, NMBS) om het aanbod tijdens de periodes van tunnelsluiting op te voeren. Over de flankerende verkeersmaatregelen wordt nog gepraat met de gemeentebesturen, de politiezones en de mobiliteitsorganisaties. Het verkeer dat Brussel in wil, zal al op de Grote Ring aangeraden worden andere invalswegen (A12, Anderlecht) te kiezen.
In mei beginnen de voorbereidende werkzaamheden. Deze zomer wordt er eerst asbest verwijderd. Nadien is het de beurt aan het tunneldak, de zijwanden en het wegdek. Er komen extra nooduitgangen en een doorgedreven veiligheidsuitrusting met onder meer een batterij camera’s. De tunnel zal in aparte kleurtjes gestoken worden naargelang van wat er zich bovengronds bevindt. Blauw voor het traject onder het kanaal, groen onder een park.
Het Brussels Gewest sloot voor het megaproject een overeenkomt met het consortium Circul 2020, een samengaan van de bedrijven Besix, Jan De Nul Group en Engie-Fabricom. Het contract werd vandaag door de Brusselse Minister van Mobiliteit, Pascal SMet (SP.A), en de drie bedrijven ondertekend. Het gaat om een investering van bijna 463 miljoen euro. Het consortium engageert zich ook om de tunnel 25 jaar lang te onderhouden.
Met zijn 2,5 kilometer is de Leopold II de langste tunnel van het land en een belangrijke invalsweg naar centrum Brussel. Iedere dag rijden er 40.000 wagens door.

BewarenBewaren

BewarenBewaren